Everyday is another chance to make your dream come true

 

Drömmar, mål, tankar och funderingar. Det är något som vi alla ständigt har. Jag är en person som tänker och funderar väldigt mycket. Ibland är det bra men ibland tänker jag för mycket. Drömmar och mål har jag. Om hur jag vill att min framtid ska se ut och vart jag vill vara. Men - även om man drömmer och sätter upp mål så betyder det inte att man inte är förvirrad eller ängslig ibland. Jag kan vara helt klar på vissa punkter medan jag inte alls känner mig redo för andra. Det är svårt det där - särskilt när man tänker för mycket och stressar upp sig över att inte veta vad man vill. Jag har lärt mig hur viktigt det är att försöka fokusera på rätt saker och att tänka positivt så därför tänkte jag dela med mig av det som jag tycker är bra att komma ihåg och som hjälper mig.

 

 

Att sätta upp mål i livet är viktigt men samtidigt får det inte omvandlas till ett stressmoment att hela tiden veta vilken väg man vill gå. Det gäller att ha små delmål i vardagen som handlar om att dagen ska bli så bra som möjligt samtidigt som du försöker tänka på vart du vill vara lite längre fram. Vart vill du nå med din träning? Vad vill du ha för slutbetyg? Vad vill du utveckla hos dig själv? Jobba utifrån delmål för att nå dina större mål men glöm inte bort under tiden hur viktigt det är att ditt eget välmående är i fokus och att du har realistiska mål som kommer gynna dig både under tiden som du arbetar med dem och när du nått dem.

 

Umgås och spendera mycket tid med personer som ger dig kraft och är fina mot dig. Ta vara på dina vänner och gör saker tillsammans. Ta en fika, gå en promenad eller hitta på något riktigt roligt. Ibland behöver man prata ut, fokusera på något annat eller bara ha roligt och gapskratta med någon. De personer som snor din energi och får dig att må dåligt ska du inte lägga ner tid på. Vänskap handlar om att ge och ta och att må bra tillsammans, att må bra utav varandra.

 

Ta vara på komplimanger, kärlek och utmaningar. Våga säga tack och ta åt dig när du får en komplimang. Visa din kärlek och sug åt dig av den kärlek som du får av andra såsom vänner, familj, din pojk- eller flickvän eller kanske din hund. Ta vara på utmaningar och se dem som chanser att utveckla dig själv. Det känns alltid bättre att veta att man har försökt och gjort sitt bästa än att man funderar över något man kunde ha gjort men inte riktigt tagit tag i eller vågat.

 

Omvandla stress och negativa tankar till drivkraft. Motgångar kommer och de gör dig starkare om du väljer att ta dig igenom dem på rätt sätt. Ibland kan man vara nere och det känns som att allt går åt pipan men ge aldrig upp. Allt som händer går inte att förklara men våga tro på att du är stark och ska klara saker så kommer du också att komma långt.

 

- Älta inte gamla saker som du gjort eller som har hänt. Gjort är gjort. Lär dig av misstagen och ta dig tillbaka efter snedstegen. Släpp vissa saker och låt andra ligga kvar i ryggsäcken som erfarenhet. Satsa på nuet och framtiden. Det är nu du lever och har chansen att bygga upp din framtid så låt ingen gammalt ligga och trycka ner dig. Du är bra som du är!

 

Du måste inte ha klara drömmar och mål. Det är okej att inte veta vad man vill. Stressa inte upp dig för det utan låt det komma när det kommer. Satsa på att leva i nuet och att sätta ditt välmående i centrum. 

 

 

Jag fick en gång höra: "Glöm aldrig bort att du är du och att du är bra precis som du är!" och det är något som jag tycker att alla borde bära med sig. Tänk på det nästa gång du behöver lite styrka. 

 

Allmänt | |
Upp