Kärlek. Vad är det?

Fick frågan av en kompis häromdagen, "vad är kärlek för dig Jennie?" Då hade jag inget jättebra svar, slängde väl ur mig att kärlek för mig är när man älskar någon.. Jag har gurbblat på den frågan sedan jag fick den och har insett att nej, kärlek är inte bara när man älskar någon.. Tänkte dela med mig till Er vad kärlek faktiskt är för Mig.
 
Kärlek för mig är när man känner sig trygg och lycklig med någon/något, men även att man känner att man utvecklas tack vare detta/denna. Kärlek behöver nödvändigtvis inte handla om en annan person, utan det kan även handla om föremål eller andra saker - som t.ex. en idrott. Folk pratar även om passion, men passion och kärlek för en idrott tycker jag är helt skilda saker.

Sedan finns det olika former av kärlek till personer. Det kan vara kärleken till sin familj, kärleken till sin partner eller kärleken till en kompis. Där använder man sig av samma ord, men innebörden och värdet är olika. 

Jag förknippar oftast kärlek med personer och (äkta) kärlek för mig är när man lever i en ömsesidig relation. En relation där man prioriterar sig själv, men också sin partner. Att man tar sig tid att hjälpa till om det så är att slipa på relationen, ta hand om barnen eller hjälpa till med hushållet. 

Kärlek för mig är när jag eller min partner ställer upp på saker som man egentligen inte vill eller har lust med. Nu handlar det inte om stora saker, utan om att t.ex. ta en promenad tillsammans för att umgås trots att den ena är trött eller att man tittar på en film som den andre egentligen inte vill se, men att h*n går med på det just för att göra någonting tillsammans. Skulle man hela tiden göra som man själv ville så skulle det aldrig fungera.

Det är så svårt att förklara något så stort eftersom det är så många bitar som spelar in, men det är iallafall såhär som Jag tycker, tänker och känner.
 
 
Vad är kärlek för Dig?
Allmänt | |
Upp